حمله به کنسولگری ایران در سوریه؛ گزینه‌ها و چالش‌های تهران برای «انتقام سخت» از اسرائیل

benerrr.png
حمله روز دوشنبه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، از زمان ترور قاسم سلیمانی در بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۲۰، در نوع خود یکی از قابل توجه‌ترین حملات به مواضع و پرسنل ایرانی در خارج از این کشور است.

اسرائیل سال‌ها است که برای حفظ قدرت بازدارندگی و از بین بردن تهدیدهای نوظهور علیه امنیت خود، در قالب راهبرد «لشگرکشی‌های بیناجنگی به منافع ایران و متحدان ایران در سوریه حمله می‌کند؛ با این تفاوت که در ۶ ماه گذشته و همزمان با جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه، شدت و دفعات چنین کارزارهایی را افزایش داده است.

اما به گفته کارشناسان، حمله روز دوشنبه سطح دیگری از این کارزار را نمایان کرد، چرا که در حمله اخیر، ماهیت قضیه متفاوت است و یک ساختمان دیپلماتیک هدف قرار گرفته شد و یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران را نیز کشته است. ایران با استناد به قوانین بین‌المللی آن را مصداق حمله به خاک تحت حاکمیت خود می‌داند.

نیک هراس از مؤسسه خطوط جدید برای راهبرد و سیاستگذاری معتقد است که «اسرائیلی‌ها در تلاش هستند تا مهمترین و کارکشته‌ترین فرماندهان سپاه را از بین ببرند تا برنامه‌ریزی و توانمندی‌های ایران را در آستانه جنگ اصلی تضعیف اسرائیل به طور رسمی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما استدلال میکند که محل مورد هدف «ساختمان نظامی نیروهای قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. بطوریکه دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل در این رابطه می‌گوید که «این ساختمان نه کنسولگری بوده و نه سفارتخانه.»
در ادامه به دیدگاه‌های برخی کارشناسان در مورد گزینه‌های بالقوه ایران در پاسخ به حمله اسرائیل و چالش‌های مربوطه آن‌ها پرداخته خواهد شد.

از جمله اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد این است که دست نیروهای نیابتی خود در انجام عملیات علیه نیروهای ایالات متحده را باز بگذارد، از این گروه‌ها برای حمله مستقیم به اسرائیل استفاده کند و یا ظرفیت برنامه هسته‌ای خودش را برخلاف میل ایالات متحده و متحدانش بالا ببرد؛ اما هر کدام از این موارد چالش‌هایی را با خود به همراه دارد.

ورود به جنگ تمام عیار با اسرائیل
به اعتقاد کارشناسان، اقدام تلافی‌جویانه به شکل حمله مستقیم ایران به اسرائیل بعید به نظر می‌رسد چرا که باعث حمله متقابل به خاک ایران می‌شود و این ظرفیت را دارد که پای آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای بکشاند.

.یکی از منابعی که این موضوع را به دقت رصد می‌کند و به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت که به هر حال «ایران با یک معضل مواجه است؛ از طرفی می‌خواهد از حملات بیشتر اسرائیل ممانعت به عمل آورد و از طرفی می‌خواهد که از ورود به یک جنگ همه‌جانبه اجتناب کند.»
او گفت: «[مقامات ایرانی] با این معضل طبیعی مواجه هستند که اگر پاسخ دهند، ممکن است درگیر یک رویارویی نظامی شوند که اصلا تمایلی به آن نیستند. بنابراین سعی می‌کنند اقدامات خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که نشان دهد بی‌تفاوت نیستند ولی قصد تشدید اوضاع را هم ندارند.»وی با بیان اینکه ایران ممکن است به تاسیسات اسرائیل، سفارتخانه‌های اسرائیل یا موسسات یهودی در خارج از کشور حمله کند، افزود: «اگر آنها در این مورد پاسخ ندهند، واقعاً نشان از این خواهد داشت که قدرت بازدارندگی آن‌ها پوشالی است.»
یک مقام آمریکایی به رویترز گفت با توجه به اهمیت حمله اسرائیل، ایران ممکن است مجبور شود به جای تعقیب نیروهای آمریکایی، با حمله به منافع اسرائیل پاسخ آن را بدهد.

الیوت آبرامز، کارشناس خاورمیانه در اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متحده نیز گفت که معتقد است ایران خواهان جنگ تمام عیار با اسرائیل نیست اما ممکن است منافع اسرائیل را هدف قرار دهد.

آبرامز در عین حال خاطر نشان می‌کند که «ایران در حال حاضر خواهان وقوع یک جنگ بزرگ بین اسرائیل و حزب الله هم نیست، بنابراین پاسخی در قالب یک اقدام بزرگ حزب الله هم انجام نخواهد داد.»

او افزود: «آنها راه‌های زیادی برای پاسخ دادن دارند مثل اقدام برای منفجر کردن سفارت اسرائیل».

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس ایران روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ایران باید «هدف قرار دادن آشکارا و مستقیم یکی از مراکز دیپلماتیک صهیونیست‌ها در یکی از کشورهای منطقه، ترجیحا آذربایجان» را در دستور کار قرار دهد.

صنم وکیل، مدیر گروه مطالعاتی خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چاتم‌هاوس در لندن در گفتگو با سی.ان.ان. با بیان اینکه بعید است ایران به نمایندگی‌های دیپلماتیک اسرائیل در خارج از کشور حمله کند، گفت که تهران «احتمالاً نمی‌خواهد تمام ره‌آوردهای را که [از کنار این حادثه] به دست می‌آورد از دست بدهد.»

او گفت: «از هفتم اکتبر انتقادات زیادی مبنی بر اینکه ایران توانایی بازدارندگی خود را از دست داده وجود داشته است؛ ولی تهران تلاش خواهد کرد بدون ایجاد جنگ بزرگتر نشان دهد که این توانایی را حفظ می‌کند.»

وارد شدن ایران به یک جنگ همه جانبه با اسرائیل تنها می‌تواند کشورهای غربی را در بزنگاهی که دولت اسرائیل به دلیل رفتارش در غزه به طور فزاینده‌‌ای در صحنه جهانی منزوی شده را دوباره در حمایت بیشتر از اسرائیل بکشاند.

فعال‌تر شدن نیروهای نیابتی و چالش دوباره با واشنگتن
تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی در واشنگتن به شبکه سی.ان.ان. گفت: «همانطور که آمریکا ایران را مسئول کارهای شبه‌نظامیان عراقی می‌داند،‌ به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها نیز آمریکا را در قبال کارهایی که اسرائیل انجام داده است، مسئول می‌داند.»

پارسی گفت: لحن ایران از زمان حمله به ساختمان کنسولگری نشان می‌دهد که «متارکه درگیری» با آمریکا در منطقه ممکن است پایان یافته باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی که ترجیح دادند نامی از آن‌ها برده نشود، آورده است که مقام‌های آمریکایی از نزدیک حواسشان هست که نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران همچون گذشته به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه حمله خواهند کرد یا خیر.

پس از اینکه در جواب کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، واشنگتن به اهداف مرتبط با سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن در سوریه و عراق حمله کرد، حملات گروه‌‌های نیابتی نیز از ماه فوریه متوقف شد

ایالات متحده روز سه‌شنبه صراحتا به تهران در مورد حمله به نیروهایش هشدار داد.

رابرت وود معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل در این زمینه گفت: «ما در دفاع از کارکنان خود تردید نخواهیم کرد و هشدارهای قبلی خود را به ایران و نیروهای نیابتی آن تکرار می‌کنیم که از موقعیت به وجود آمده، به خاطر حمله‌ای که از آن اطلاع قبلی نداشتیم و در آن دخالتی نکردیم، برای از سرگیری حملات خود به نیروهای آمریکایی استفاده نکنند.»

نیک هراس از مؤسسه خطوط جدید برای راهبرد و سیاستگذاری معتقد است که بنیامین نتانیاهو «انتظار دارد اسرائیل به زودی وارد یک جنگ منطقه‌ای با ایران شود و ایالات متحده را نیز به آن بکشاند.»

 

اخبار پر مخاطب

حماس و فتح جنبش‌های فتح و حماس در پ...

از ابتدای تهاجم اسرائیل به نوار غزه که در پی حمله غافلگیرانه 7 اکتبر حماس آغاز شد، د...

سازمان ملل: به اسناد قتل و تعرض به...

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار روزهای گذشت...

سه موشک کروز اسرائیل بیش از ٣٠٠ پرت...

به نوشتۀ لوموند هواپیماهای اسرائیلی با استفاده از موشک‌های کروز و بدون ورود به حریم...

بمباران پایگاه هشتم شکاری در اصفهان...

تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد در حمله به پایگاه شکاری اصفهان یک رادار مورد استفاده د...

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گس...

وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنو...

دیده‌بان حقوق بشر «شکنجه و تعرض جنس...

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی ایران ضمن سرکوب اعترا...

پارلمان اروپا گسترش تحریم ها و ترور...

- نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای حملۀ موشکی و پهپادی حکومت ایران به اسر...

وقتی نیروی کنترل حجاب به خیابان می‌...

این گفته عمیقأ درست و واقع بینانه « هانت آرنت » فیلسوف ، در مورد توتالیتار مذهبی ، ب...

تصویب لایحه مک کال «صلح از طریق قدر...

  تصویب لایحه مک کال مجلس نمایندگان آمریکا لایحه «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و...

حمله جنجالی نماینده پارلمان سوئد به...

نماینده سوئد در پارلمان اروپا خطاب به جوزپ بورل: شما بی‌شرمانه دروغ می‌گویید  چ...

عمیقأ ٫ مسئولانه ٫ شرافتمندانه ٫ عا...

کشته شدن 6 تن از پسران و نوه‌های اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسرائیل در غزه اسماعیل ه...

جسد الکسی ناوالنی با حضور هزاران نف...

با وجود تدابیر امنیتی شدید، هزاران نفر برای وداع با الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادی...

ماکسیم رودنسون ، آنچه مارکسیسم می ت...

بین دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۹۰، ماکسیم رودنسون نه تنها یکی از مشهورترین عرب‌شناسان فرانسه،...

حمله به کنسولگری ایران در سوریه؛ گز...

حمله روز دوشنبه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، از زمان ترور قاسم سلیمانی در بغدا...

"حرامزاده" در تاریخ و سنت...

شعارها چه می‌گویند؟ آگاهی در کاربرد واژگان چه نقشی دارد؟ آیا می‌توان با شعاری سنتی ح...

دبیرکل سازمان ملل متحد: جهان در آست...

به ‌گفته گوترش، اگر عملیات ارتش اسرائیل در شهر رفح، در جنوب نوار غزه، گسترش یابد، با...

شکست طرح منطقه‌ای خامنه ای

  شکست جمهوری اسلامی در چهار پایتخت عربی  تا زمانی‌که رژیم جمهوری اسلامی ای...

افشای زمین‌خواری هزار میلیارد تومان...

  یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، از پرونده زمین‌خواری در «مدرسه علمیه امام خمینی» پ...

ارائه گزارش هیئت حقیقت‌یاب سازمان م...

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد مرگ مهسا امینی در جریان بازداشت توسط پلیس امنیت اخلا...

رئیس کمیته حقیقت‌یاب: نام مرتکبان ج...

سارا حسین، رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گفتگو با هفته‌نامه...

جسد کودک ۶ ساله اهل غزه که پس از کش...

جسد یک کودک شش ساله ساکن نواز غزه که پس از کشته شدن اعضای خانواده‌اش در تماس تلفنی ب...

اقتصاددان برجسته: ایران، مادر عزیز...

    economist.jpgیک گروه به غارت منابع باقی‌مانده مشغول هستند، گروه دیگری ب...

مومنی، اقتصاددان: دانشگاه را تبدیل...

فرشاد مومنی: دنبال این هستند که بهانه پیدا کنند و با هر استاد باشرف و صاحب صلاحیتی ب...

بحران اقتصادی ایران ریشه در تفکر غل...

رویداد۲۴ سعید شمس: مرتضی عزتی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مد...